2024-11-02

Zgody marketingowe: nowe przepisy, stare pytania.

Art. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (dalej: uśude) zakazuje przesyłania niezamówionej informacji handlowej do osób fizycznych.

Art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne zakazuje używania telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego lub przesyłania niezamówionej informacji handlowej w rozumieniu uśude, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę.

10 listopada 2024 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 12 lipca 2024 r. Prawo komunikacji elektronicznej (dalej: Pke), która uchyla oba w/w przepisy, jednocześnie wprowadzając nową regulację, która ma chronić osoby fizyczne i osoby prawne przed "nękaniem" w związku z marketingiem bezpośrednim lub przesyłaniem niezamówionej informacji handlowej.

Jak wskazano w druku nr 432 Rządowy projekt ustawy – Prawo komunikacji elektronicznej zgoda powinna spełniać wymogi wskazane w RODO, gdyż zgodnie z Pke stosuje się tu wymogi zawarte w przepisach z zakresu ochrony danych osobowych. Zgoda musi zatem być:

- dobrowolna,

- konkretna,

- świadoma,

- jednoznacznie wyrażona w formie oświadczenia lub wyraźnego działania potwierdzającego.

Zgoda może nie być wyraźna, jeżeli abonent lub użytkownik końcowy udostępnili w ww. celach identyfikujący go adres elektroniczny. Musi natomiast być konkretna, wskazywać kanał przyszłej komunikacji z klientem (np. sms, telefon, e-mail), cel, oraz przede wszystkim określać podmiot, na rzecz którego została udzielona.

GIODO (obecnie UODO) a także sądy administracyjne dotychczas podkreślały potrzebę rozdzielania zgód na różne cele (np. ogólnej zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych i dotychczasowej zgody z uśude na przesyłanie informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej), tak aby zapewnić użytkownikowi swobodny wybór w jakim celu i w jakim zakresie wyraża zgodę.

Nowe regulacje prawne w dalszym ciągu pozostawiają szereg nieodpowiedzianych pytań. Przedsiębiorcy nadal zgłaszają problemy interpretacyjne dotyczące rozumienia zasady opcjonalności tj. prawa do wyrażenia odrębnej zgody (lub odmowy jej wyrażenia), w szczególności w zakresie:

  • odrębności zgód na każdy kanał komunikacji i formę komunikacji (człowiek-człowiek, bot-człowiek),
  • odrębności zgód na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych oraz na samo przesyłanie informacji handlowej.

 

Zachęcamy do zapoznania się z ofertą Kancelarii w zakresie doradztwa compliance.

 

 

Łukasz Fonfara

radca prawny

 

Autor ma kilkunastoletnią praktykę w zakresie bieżącej obsługi prawnej przedsiębiorców.

 

 

Żadnej z informacji zawartych w witrynie nie należy traktować jako porady prawnej ani oferty świadczenia usług prawniczych, o czym więcej w zakładce „Polityka prywatności i zastrzeżenia prawne”.

Powrót